Використання шрифту Брайля.
- Надання інформації шрифтом Брайля для людей з порушеннями зору.
- Розташування табличок, написів та інших візуальних матеріалів, виконаних шрифтом Брайля, які будуть відчутні на дотик.
Застосування знаків та покажчиків.
- Використання знаків та покажчиків, виконаних великими літерами і контрастними кольорами, що підходять для людей з порушеннями зору.
- Включення піктограм і символів, які є універсальними та легко розпізнаваними.
Безбар’єрні мапи та орієнтаційні схеми.
- Розробка мнемосхем та орієнтаційних схем, які вказують шляхи пересування, доступні входи, місця відпочинку, санвузли та інші важливі об’єкти для всіх учасників заходу.
- Забезпечення чіткого використання контрастних кольорів, простих символів та схематичних зображень для полегшення розуміння.
Використання альтернативних форматів інформації.
- Забезпечення альтернативних форматів інформації, таких як аудіопрогравачі або електронні версії тексту, для людей з порушеннями зору або тих, які мають труднощі з читанням.
- Надання перекладу жестовою мовою для людей з порушеннями слуху.
Використання візуальних покажчиків та сигналізації. Розміщення видимих сигналів та покажчиків для маркування маршруту.
Використання розмітки, затвердженої на законодавчому рівні, з метою привернення уваги (наприклад, до паркувальних місць для людей з інвалідністю).
Розроблення комунікаційної стратегії та альтернативних форм доступу до тих частин локації, які неможливо зробити абсолютно доступними, в поєднанні з комунікацією про це з гостями, учасниками заходу (наприклад: зависока стійка, але на ній табличка, кнопка, дзвінок, які допоможуть привернути увагу і розпочати комунікацію).
Створення доступних документів у друкованому вигляді
Далі наведено список того, що можна і чого не можна робити, щоб підготовлені вами матеріали були доступними. Дотримуючись цих вказівок, ви можете зробити свої друковані матеріали водночас красивими та дружніми до різних людей.
Щоб створити найефективнішу форму спілкування у своїх друкованих матеріалах, використовуйте зрозумілу мову. Звичайна мова — це стиль написання, у якому повідомлення подаються просто, прямолінійно.
Ключові правила написання друкованих матеріалів
- Повідомлення мають бути короткими та приємними; розташувати їх слід від найважливішої теми до найменш важливої.
- Використовуйте заголовки, щоб допомогти читачеві орієнтуватися в матеріалах.
- Додайте такі займенники, як «ви», «ти» або «я», щоб зацікавити читача.
- Уникайте використання пасивного стану, оскільки він зазвичай не такий короткий або прямий, як активний.
- Розбийте вміст на лаконічні абзаци для швидкого читання.
- Уникайте складних слів, юридичних термінів і скорочень, а також будь-яких зайвих слів.
- Додайте візуальні елементи в друкований матеріал, щоб розділити важкі текстові блоки.
Створення доступних візуальних матеріалів для людей з інвалідністю
Дизайн, шрифти та верстка відіграють важливу роль разом із комунікацією у створенні доступних друкованих матеріалів. Варто пам’ятати про декілька практичних порад.
Використання легких для читання шрифтів.
Шрифти сильно погіршують читабельність, якщо в друкованих матеріалах використовуються неправильні стилі. Традиційно шрифти без засічок, такі якАгіаІ, Неїл/еіїса та Уегсіапа, найзручніші для читання. Це пояснюється тим, що їхні лінії та текстури однакові для всіх літер, на відміну від аналогів із засічками чи курсиву. Шрифти із засічками, такі якТітез №\л/ Вотап, і курсивні шрифти містять поєднання тонких і товстих штрихів, які користувачеві може бути дуже важко прочитати. Подумайте про те, щоб уникати надто тонких, надто жирних або надто курсивних шрифтів. Більший розмір шрифту, наприклад від 14 до 18 пунктів, буде легшим для читання.
Вирівнювання тексту та інтервали.
Найпростіший для читання та найефективніший спосіб вирівнювання тексту — це вирівнювання за лівим краєм: початок кожного рядка узгоджується з попереднім і наступним, тож читачеві легко орієнтуватися. Вирівнювання тексту по центру та за правим краєм може відволікати читача, який намагається швидко переглянути документи. Фіксоване коригування (вирівнювання за шириною), хоч і виглядає привабливим на перший погляд, може спричинити нерівномірний інтервал між словами. Інтервал між рядками тексту краще зробити 1,5- або 2-кратним, щоб читачі могли легко переводити очі від рядка до рядка.
На читабельність тексту друкованих матеріалів також суттєво впли-вають інтервали між абзацами. Збільшення таких інтервалів між блоками тексту полегшить читання, особливо людям зі слабким зором або інтелектуальними порушеннями. Це також забезпечує природне відокремлення вмісту від непов’язаних елементів у документі.
Вибір правильних кольорів.
Вибір правильних кольорів для друко-ваних матеріалів може допомогти людям зі слабким зором, тим, хто має вікові проблеми із зором, або людям із порушенням сприйняття кольору. У дизайні завжди має бути чіткий контраст між світлим і темним. Обираючи колір, подумайте про кольори на протилежних сторонах колірного кола. Кольори також можна використовувати, щоб допомогти читачам орієнтуватися у ваших друкованих документах. Наприклад, позначення обов’язкових полів червоним кольором і зірочкою (*) доз¬воляє користувачеві легше визначити, де саме потрібна інформація.
Рекомендації щодо вибору паперу для друку.
Певні види паперу для друку можуть значно погіршити читабельність. Якщо можливо, уникайте використання традиційного білого паперу для друку або глянцевого журнального паперу. Ці види паперу можуть давати від-блиск, що буде суттєвою перешкодою для людей, які використовують такі інструменти, як лупа, відеозбільшувач, цифрові засоби для читання чи ручки для читання. Натомість краще оберіть для двостороннього друку брудно-білий папір із матовим покриттям, щільністю 90 г/м2. У такому разі надрукований вміст не проглядатиметься з іншого боку аркуша, якщо його перегорнути, і читачі зможуть легко користуватися допоміжними інструментами для читання.
Додаткові поради щодо друкованих матеріалів
- По можливості уникайте використання тире. Цей розрив у тексті може ускладнити читання.
- Додайте графіку або зображення у свої друковані матеріали, щоб допомогти розбити великі абзаци тексту.
- Не розміщуйте графіку під текстом (як тло), оскільки це може
- Додайте до ваших друкованих матеріалів символи доступності, щоб читачі одразу бачили, що вони зможуть орієнтуватися в документі або мають змогу попросити додаткові матеріали у вашої компанії чи установи, якщо такі є. Цей символ доступності може неабияк допомогти у формуванні репутації бренду.
- Дуже рекомендовано мати також альтернативні формати друкованих матеріалів на випадок, якщо про них проситиме читач. Прикладами цих альтернативних форматів можуть бути версії друкованих матеріалів великим шрифтом (18 пунктів), шрифтом Брайля та аудіоверсії.